Regulamin sklepu internetowego

Jak napisać regulamin sklepu internetowego i co musi zawierać?

Planujesz założyć sklep internetowy? Musisz wiedzieć, że powinieneś się przygotować nie tylko pod względem asortymentu, ale też spełnić wymagania nałożone obowiązującymi przepisami. Zgodnie z aktualnymi regulacjami prawnymi, jako właściciel musisz posiadać regulamin sklepu internetowego oraz go przestrzegać. O czym warto wiedzieć, przed rozpoczęciem tworzenia regulaminu? Dlaczego regulamin jest ważny? Jakie elementy powinien zawierać, a czego unikać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz niżej.

Dlaczego regulamin sklepu internetowego jest ważny?

Regulamin sklepu jest ważny ponieważ:

  1. Zgodnie z przepisami każdy sklep internetowy musi posiadać taki dokument prawny, który stanowi zbiór norm i zasad regulujących sposób dokonywania transakcji w Twoim e-sklepie.
  2. Dobry regulamin uchroni Cię przed karami finansowymi.
  3. Pozwala zabezpieczyć interesy prawne obu stron w granicach prawa.
  4. Profesjonalny regulamin uwiarygadnia Sprzedawcę i wzmocni Twoją sprzedaż.

Jakie elementy muszą się znaleźć w regulaminie sklepu ?

Jak już wspomnieliśmy, regulamin sklepu internetowego, musi być zgodny z przepisami prawa polskiego, ale też europejskiego. Wśród przepisów, do których powinien zastosować się przedsiębiorca, znajdują się: Ustawa o prawach konsumenta, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz inne rozporządzenia prawa unijnego.

Z tego też względu, właściciel sklepu, musi się właściwie przygotować przed jego wdrożeniem. Dokument ten stanowi zbiór reguł i praktyk, które musi przestrzegać sam przedsiębiorca, ale też muszą je przestrzegać kupujący. Jest to więc dokument dla Ciebie i Twoich Klientów. Najprościej mówiąc, regulamin stanowi zasady funkcjonowania sklepu, uporządkowane w prosty i przejrzysty sposób. Wśród najważniejszych elementów, które powinien określać regulamin sklepu, znajdują się:

  • dane sprzedawcy – kluczowe jest podanie pełnej nazwy przedsiębiorstwa wraz z adresem siedziby i adresem korespondencyjnym, formy prawnej, numerów NIP, REGON oraz wpisu do KRS, ale też formy kontaktu w postaci adresu e-mail lub numeru telefonu,
  • zakres świadczonych usług – należy szczegółowo opisać rodzaj i zakres świadczonych usług np. konto użytkownika, koszyk, opinie klientów czy możliwość zapisania do newslettera, o ile sklep oferuje takie usługi,
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną – w tym obszarze konieczne jest wskazanie wymagań technicznych, jakie powinni spełniać kupujący, aby mogli dokonać zakupów w sklepie internetowym. Dane te powinny dotyczyć sprzętu czy też systemu operacyjnego, które umożliwiają bezproblemowe korzystanie ze sklepu internetowego,
  • warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną
  • warunki zawierania umowy sprzedaży.
  • formy płatności, sposoby dostawy czy konieczność poniesienia dodatkowych opłat
  • prawo odstąpienia od umowy i cały tryb. Przypominamy, iż klient, w przypadku zawarcia umowy na odległość bądź poza siedzibą firmy, ma prawo w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy, odstąpić od niej bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów. Wskazując prawo do odstąpienia od umowy, należy opisać sposób tego dokonania, termin, w jakim można odstąpić od umowy, ale też sposób pokrycia kosztów związanych ze zwrotem towaru.
  • sposób rozpatrywania reklamacji – w każdym sklepie klient może złożyć reklamację. Dlatego też, w regulaminie sklepu internetowego, należy wskazać, w jaki sposób będą one rozstrzygane.
  • pozasądowe sposoby rozpatrywania sporów.
  • informacje o ochronie danych osobowych – ten obszar wymaga od właściciela serwisu wskazania administratora danych osobowych w zakresie imienia i nazwiska, adresu i numeru telefonu kontaktowego. Należy również zadbać o dołączenie polityki prywatności, plików cookies oraz klauzuli informacyjnej.
  • postanowienia końcowe – jeśli właściciel chce umieścić w regulaminie dodatkowe informacje, które nie uwzględniają powyższe obszary, to może tego dokonać właśnie w tym punkcie. Zapisy te mogą dotyczyć procedury zmian regulaminu, sądu właściwego dla rozstrzygania sporów i wiele innych.

Czy stworzenie regulaminu sklepu internetowego to prosta sprawa?

Oczywiście, że nie. Nie jest to proste zadanie, dlatego też osoby, które nie miały z nim wcześniej do czynienia, mogą mieć nie lada problem. Planując spisanie najważniejszych zasad, obowiązujących kupujących i sprzedającego, warto dokładnie przeanalizować wymagania, ale też skorzystać z porad specjalistów. Wśród najczęstszych błędów, które zawierają regulaminy sklepu internetowego, można wyróżnić:

  • zbyt dużo informacji – we wcześniejszej części artykułu podpowiadaliśmy, jakie elementy powinny się znaleźć w zapisach regulaminu sklepu internetowego. Jest ich sporo, stąd też kluczowe jest zrobienie planu treści i uporządkowanie danych do przekazania. Pamiętaj, że treść regulaminu musi być napisana tak, by dla każdego klienta była zrozumiała i jasna.
  • brak prowadzania zmian prawnych – warto pamiętać, że regulamin to nie jest dokument sporządzany jednorazowo. Przepisy związane z ochroną praw konsumentów i nie tylko stale się zmieniają. Dlatego też konieczne jest regularne aktualizowanie dokumentu. Zmiany mogą dotyczyć nie tylko wprowadzenia nowych zapisów, ale też istniejących – część z nich może okazać się niedozwolona,
  • wzorowanie się na innych – przyjęło się powszechnie, że jak coś jest dostępne w sieci, to w 100% jest dobre. Niestety – nie zawsze. Problem ten dotyczy również regulaminów sklepów. Nie ma znaczenia to, jak duża jest to firma – czy to ogromna sieciówka, czy mały lokalny sklepik ze sprzedażą internetową. W każdym regulaminie sklepu internetowego mogą znajdować się błędy prawne,
  • kopiowanie w 100% informacji pochodzących z innych regulaminów – myślisz, że kopiując regulamin innego sklepu internetowego, nawet z tej samej branży, zyskasz wartościowy dokument. Nic bardziej mylnego. Musisz wiedzieć, że jest to jeden z najczęstszych i najgorszych błędów, jaki można popełnić. Regulamin sklepu internetowego, tak jak wszystkie inne teksty, polegają ochronie z uwagi na prawo autorskie. Nie tylko to jest szkodliwe dla właściciela firmy. Pamiętaj, że regulamin musi być indywidualnie dopasowany do specyfiki firmy – nie jest wystarczająca jedynie zmiana kluczowych danych kontaktowych czy nazwy firmy, ale też procesów w niej zachodzących.

Klauzule niedozwolone w regulaminie — tego nie może zawierać regulamin sklepu

W regulaminie sklepu internetowego nie mogą się znaleźć klauzule niedozwolone. Czym one są? Pod tym pojęciem kryją się zapisy regulaminu, które naruszają prawa potencjalnego klienta, tzn. nie są zgodne z obowiązującym prawem. Co to oznacza w praktyce?

Istotą klauzul niedopuszczalnych (abuzywnych) jest to, że w przypadku uznania ich niedopuszczalnego charakteru nie wiążą one konsumenta. Wynika to wprost z przepisów prawa lub stwierdzenia takiego ich charakteru przez Prezesa UOKiK. Istnieją dwojakiego rodzaju możliwości uznania danych klauzul za abuzywne – przez sąd lub przez Prezesa UOKiK

Które konkretnie klauzule są niedozwolone? Wśród popularnych można wymienić:

  • sklep internetowy zastrzega sobie możliwość jednostronnej zmiany niniejszego regulaminu.
  • złożenie zamówienia jest równoznaczne z akceptacją regulaminu .
  • zakupiony towar kupujący może zwrócić w terminie 7 dni od daty otrzymania przesyłki
  • Zwracany towar należy odsyłać razem z otrzymaną wraz z nim fakturą lub paragonem oraz wypełnionym dokumentem zwrotu.
  • Sklep internetowy nie ponosi odpowiedzialności za niezrealizowanie zamówienia z przyczyn od niego niezależnych np. wadliwego działania sieci Internet lub nagłego wyczerpania zapasów magazynowych u dostawców

Przykładów niedozwolonych klauzul można wymieniać jeszcze wiele. Chcąc mieć pewność, że nie znajdują się one w regulaminie naszego sklepu internetowego, warto regularnie śledzić stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK), na której można co miesiąc znaleźć i pobrać zaktualizowany rejestr klauzul niedozwolonych. To szybki i darmowy sposób na zweryfikowanie poprawności własnego dokumentu i zyskania pewności, że nie znajdują się w nim błędy.

Skąd więc mieć pewność, że napisany regulamin sklepu jest zgodny z prawem?

W sieci możesz znaleźć szereg wzorów regulaminów sklepu internetowego. Nie polecamy jednak takich rozwiązań. Najlepszym rozwiązaniem jest  skorzystanie z pomocy specjalistów. Nasza Kancelaria prawna  przygotowuje kompleksową dokumentację prawną dla każdego projektu w branży e-commerce. Powierzając nam stworzenie regulaminu sklepu internetowego, czy innych dokumentów takich jak polityka prywatności czy polityka cookies, masz pewność, że Twoja strona internetowa będzie spełniać wszelkie wymogi prawne.

W przypadku dokumentów opierających się o obowiązujące przepisy prawa kluczowe jest spełnianie wymogów. Dlatego też warto skorzystać z pomocy osób, które mają doświadczenie na ten temat. Po raz kolejny przypominamy, że żaden, nawet najlepszy wzór, nie będzie idealnie dopasowany do Twoich potrzeb, jeśli będzie pochodził od kogoś innego.

Regulamin sklepu internetowego na zagraniczne rynki?

W odniesieniu do sklepu internetowego w Polsce regulamin winien być oparty o prawo polskie i prawo unijne. Odnosi się to również do sklepu internetowego w języku angielskim pod rynek ogólny unijny czyli bez dookreślania danego mikrorynku. Jeżeli zamierzacie sprzedawać do danego kraju członkowskiego w UE, kierując do niego sprzedaż np. Niemiec, Francji, Włoch, Czech, Słowacji etc., to dokumentacja prawna winna być przygotowana wedle prawa lokalnego (odpowiednio niemieckiego, francuskiego, włoskiego, czeskiego, słowackiego) i prawa unijnego. Pomimo wspólnych standardów i minimów wynikających z prawa unijnego w obszarze prawa handlu elektronicznego i prawa konsumenckiego, występują różnice w poszczególnych krajach członkowskich co do prawodawstwa, jak również inna jest praktyka prawna.

Podsumowując – stworzenie regulaminu zagranicznego e-commerce nie jest łatwym zadaniem. W jednym dokumencie należy połączyć różne obszary obowiązującego prawa, pisząc jednocześnie jasno i zrozumiale dla klienta. Nic dziwnego, że osoby, które dotychczas nie miały do czynienia z tego rodzaju regulaminami, nie wiedzą, jak rozpocząć pracę. Pamiętaj, że w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest skorzystać z pomocy osoby bardziej doświadczonej, która napisze dokument od podstaw. Bardzo ważne jest bowiem zawarcie wszelkich kluczowych informacji – dla sklepu z elektroniką będą one inne niż dla sklepu odzieżowego czy spożywczego. Powierzenie tego działania specjalistom, nie tylko zapewni Ci bezpieczeństwo, ale też zaoszczędzi Twój cenny czas.