Regulamin sklepu internetowego w Bułgarii

Sprzedaż internetowa nabiera rozpędu. E-handel stał się jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki. Wynika to ze zmian w nawykach konsumentów, do których zostali oni poniekąd zmuszeni przez wydarzenia, jakie miały miejsce w ostatnich latach. Największy rozkwit e-commerce przypisuje się czasom pandemii, kiedy to sklepy internetowe lawinowo zaczęły zastępować sklepy stacjonarne. Zakupy online pozwalają na bezkontaktowy nabór dóbr materialnych, dodatkowo bez wychodzenia z domu, a nawet z dowolnego miejsca na świecie. Istnieje możliwość zakupów w zagranicznych sklepach, co poszerza wachlarz możliwości klientów. Przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na poszerzenie swojej działalności o rynki zagraniczne. Aby było to możliwe sklep internetowy trzeba dostosować do przepisów prawa obowiązujących w danym kraju. W odniesieniu do Bułgarii, sprzedawca musi dostosować się do prawa obowiązującego  w tym kraju, między innymi prawa handlu elektronicznego i prawa konsumenckiego. Regulamin sklepu internetowego w Bułgarii należy do tych najważniejszych dokumentów prawnych potrzebnych do funkcjonowania sklepu. Nasza kancelaria prawna zajmuje się obsługą zagranicznego e-commerce, w tym przygotowuje niezbędne dokumenty dla sklepów w Bułgarii. 

 

E-commerce w Bułgarii. Dlaczego rynek w Bułgarii to dobry wybór?

Bułgaria jest krajem, który przez długi czas był uznawany za mało atrakcyjny pod względem gospodarczym. Przedsiębiorcy i inwestorzy raczej rezygnowali z biznesów w tym kraju, niż je do niego przenosili. Na przestrzeni ostatnich lat bardzo wiele w tej kwestii się zmieniło. Bułgarski e-commerce ma ogromny potencjał, jest nieustannie w fazie rozwoju. W 2022 sprzedaż w tym kraju wzrosła aż o 31% w stosunku do roku poprzedniego, chociaż trzeba tym samym pokreślić, że sprzedaż online w tym kraju wyniosła wtedy 44%, tylu konsumentów deklaruje, że przynajmniej raz zrobiło zakupy przez Internet. Z każdym kolejnym rokiem ta liczba wzrasta, co oznacza, że e-commerce się tam prężnie rozwija. Wciąż jest mała konkurencja, co jest dla przedsiębiorców szansą na satysfakcjonujące zarobki.

A co opłaca się sprzedawać najbardziej? Jak wynika z dostępnych danych, 37% ogólnych przychodów z e-commerce należy do elektroniki. Może być to dużym zaskoczeniem, ponieważ najczęściej w innych krajach jest to moda, która w Bułgarii znalazła się na drugim miejscu. Czołówkę zamyka żywność i artykuły higieny osobistej. 

Zaufanie klientów w Bułgarii do sprzedawców online wciąż jest stosunkowo małe, ale się to sukcesywnie zmienia. Chętniej niż wcześniej kupują przez Internet, ale jeśli chodzi o formę płatności, to większość wybiera płatność przy odbiorze. Warto jest uwzględnić ten aspekt przy otwieraniu się na bułgarski rynek. 

Jest więc wiele powodów, dla których warto sprzedawać online w Bułgarii. Ważne jest jednak, aby wcześniej dostosować się do warunków tam panujących, chodzi m.in. o zasady zawarcia umowy sprzedaży i realizacji zamówienia. Wymaga to stworzenia odpowiedniego regulaminu sklepu w Bułgarii, który będzie uwzględniał wszystkie prawa i obowiązki przysługujące klientowi i sprzedawcy. Musi on znaleźć się na stronie internetowej, a dodatkowo każdy klient może otrzymać go na swoją pocztę elektroniczną. 

Czy każdy sprzedawca online musi udostępnić regulamin sklepu w Bułgarii?

Regulamin e-sklepu jest dokumentem formalnym, którego obecność na stronie internetowej sklepu wymusza obowiązujące prawo w danym kraju, w tym w Bułgarii. Każdy klient musi zostać poinformowany o swoich prawach, w szczegolności kiedy jest Konsumentem. Przede wszystkim warto wspomnieć o uprawnieniach do zwrotu towaru w ciągu 14 dni czy uprawnieniach reklamacyjnych. W regulaminie muszą się znaleźć wszystkie informacje, które opisują warunki współpracy klienta ze sprzedawcą. Poza tym regulamin sklepu internetowego w Bułgarii opisuje sposób funkcjonowania sklepu  oraz prawa i obowiązki sprzedawcy. Na podstawie regulaminu każda ze stron może dochodzić swoich praw w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, że zostały naruszone obowiązujące zasady. 

Sprzedaż online zgodnie z prawem. Najważniejsze elementy regulaminu sklepu internetowego w Bułgarii

Każdy regulamin sklepu w Bułgarii składa się z pewnych podstawowych elementów, które muszą się w nim znaleźć, ale jego treść najczęściej się różni, ponieważ zależy ona od branży i  specyfiki sprzedaży czy świadczonych usług. Do najwazniejszych elementów należą:

  • dane sprzedawcy i szczegółowe dane firmy, 
  • warunki świadczenia usług, zasady, na których funkcjonuje sklep online, a więc wszystkie szczegóły, jak korzystać ze strony internetowej, również z uwzględnieniem aspektów technicznych 
  • co jest przedmiotem umowy zawartej na odległość, a więc opis produktów, jakie są oferowane przez sprzedawcę 
  • formy płatności, a więc w jaki sposób klient może zapłacić za zakupy np. karta płatnicza, szybki przelew czy przelew na rachunek bankowy
  • formy dostawy – kurier, poczta, paczkomat itp.
  • zasady, na jakich klient może odstąpić od umowy. Informacja, że klient ma prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny w terminie do 14 dni od dnia zakupu i wzór oświadczenia do wypełnienia przez klienta
  • sposób rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń, jakie są pozasądowe sposoby rozpatrywania reklamacji i na jakich zasadach klient może ją zgłosić
  • pozasądowe sposoby rozpatrywania sporów

Informacje dotyczące ochrony danych osobowych znajdują się w osobnej Polityce prywatności i cookies.

Każdy, kto prowadzi sprzedaż online, musi mieć świadomość, że regulamin powinno się dostosować do odbiorców oraz prawa obowiązującego w danym kraju. Nie inaczej jest w Bułgarii. Regulamin sklepu internetowego w Bułgarii oraz inne dokumenty muszą być dostosowane do prawa obowiązującego w Bułgarii oraz prawa UE. 

Profesjonalne usługi dla sprzedawców internetowych. Tworzymy regulaminy dla e-sklepów od podstaw

Nasza kancelaria prawna świadczy profesjonalne usługi z zakresu obsługi przedsiębiorców działających w branży e-commerce. Tworzymy regulaminy dla sklepów internetowych w Bułgarii od podstaw, a więc po wcześniejszej dokładnej analizie rynku, specyfiki działalności firmy i sprzedawanych towarów. Poza tym regulamin jest napisany w języku bułgarskim, a więc zrozumiałym dla potencjalnego klienta. Zwracamy też uwagę na uwarunkowania kulturowe i nawyki tamtejszego społeczeństwa. Jest to lepsza alternatywa dla tłumaczenia dokumentów, które mogą odbiegać od wymagań bułgarskiego prawa i tym samym nie być dostosowane do warunków sprzedaży na tamtejszym rynku. 

Jeśli planujesz sprzedaż internetową w Bułgarii, zapraszamy więc do kontaktu z naszą kancelarią.