Regulamin sklepu internetowego w Chorwacji

E-commerce to sektor gospodarczy, który w ostatnich latach przyspieszył tempo rozwoju. Dynamicznie wzrasta liczba e-sklepów, które sukcesywnie zastępują sklepy stacjonarne. Jest to związane ze zmianą nawyków konsumentów, którzy z coraz większym zaufaniem darzą sprzedawców internetowych. Zakupy online doceniane są za wygodę, a także ogromną elastyczność. Można dokonywać zamówienia w dowolnym czasie z każdego miejsca na świecie. Poza tym w Internecie łatwiej jest porównać oferty konkurencji i wybrać najlepszą dla siebie. Tak dynamiczny rozwój branży e-commerce powoduje również duże zmiany w Unii Europejskiej w kwestii regulacyjnej w prawie handlu elektronicznego oraz prawie konsumencki. Ma to wpływ również na rynek chorwacki.  Sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego wymaga nie tylko odpowiedniego, bezpiecznego systemu informatycznego, ale również dokumentów określających szczegółowe warunki współpracy sprzedawcy z klientem. Najważniejszy jest regulamin sklepu internetowego w Chorwacji, którego treść musi być dostosowana do specyfiki rynku i obowiązującego w danym kraju prawa.

Jeśli zatem planujesz sprzedaż internetową w Chorwacji, musisz posiadać regulamin swojego sklepu internetowego opracowany z uwzględnieniem aspektów prawnych tego kraju. Nasza kancelaria prawna specjalizuje się w tworzeniu regulaminów dla e-commerce również na zagraniczne rynki. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oferty. 

Sprzedaż online w Chorwacji. Dlaczego warto mieć sklep internetowy na Bałkanach?

Wartość rynku e-commerce w Chorwacji wynosi ok. 1,3 mld USD. Osoby robiące zakupy w e-sklepach wydają rocznie w sumie aż 2,4 mld USD. To ogromne sumy, które tylko potwierdzają, że zakupy online w tym kraju mają ogromne znaczenie. Szacuje się, że średni roczny wydatek na jedną osobę w sektorze e-commerce wynosi ok. 600 USD. 

Jeśli chodzi o najlepiej sprzedające się online towary, to na pierwszym miejscu znajdują się produkty z sektora moda. Klienci najchętniej kupują ubrania i obuwie. Ten trend jest powielany w większości krajów. Chorwaci w Internecie chętnie kupują także elektronikę oraz produkty z sektora zdrowie i uroda i artykuły do domu, w tym meble i wyposażenie wnętrz. 

Co ciekawe, Chorwaci wciąż nie mają aż tak dużego zaufania do sprzedawców online. Bardzo szczegółowo sprawdzają, kim oni są, co mają im do zaoferowania i jakie są ich prawa oraz obowiązki. Weryfikują dostępne metody płatności i formy dostawy. Bardzo dużą uwagę przywiązują do opinii klientów. Zanim więc zdecydują się na zakupy w sklepie, sprawdzają, co sądzą o nim osoby, które już zdecydowały się na ofertę tego sprzedawcy. Zależy im, aby produkt, który wybiorą, nie tylko był wolny od wad, ale też spełniał ich wysokie oczekiwania. Poza tym zależy im na szybkiej realizacji zamówienia i łatwej procedurze odstąpienia od umowy sprzedaży. 

Regulamin sklepu internetowego w Chorwacji- zasady korzystania ze sklepu 

Regulamin jest najważniejszym dokumentem, który musi znaleźć się na stronie internetowej każdego e-sklepu. Często również klienci otrzymują go na swoją skrzynkę e-mail, czyli za pośrednictwem poczty elektronicznej. Musi on znajdować się w łatwo dostępnym miejscu, widocznym dla każdego użytkownika strony. Każdy konsument musi zostać poinformowany o swoich prawach i obowiązkach, w tym prawie odstąpienia od umowy. Powinien również otrzymać wszelkie niezbędne informacje dotyczące warunków współpracy i rodzaju usług świadczonych drogą elektroniczną. Według prawa klient ma możliwość zwrotu towaru, jak również jego reklamacji. Z kolei sprzedawca musi zagwarantować mu bezpieczeństwo jego danych osobowych, które udostępnia na stronie np. podczas składania zamówienia. 

Każdy e-sklep musi mieć swój własny regulamin, który będzie opracowany z uwzględnieniem specyfiki branży, oferowanych towarów i zasad współpracy z klientem. Kluczowe są również zasady wynikające z obowiązującego prawa dotyczące świadczenia usług drogą elektroniczną. To oznacza, że regulamin musi być dostosowany pod względem treści do prawa obowiązującego w tym przypadku w Chorwacji. Jednocześnie należy zadbać, aby dokument był zrozumiały dla odbiorcy, a więc należy go stworzyć w języku konsumenta. 

Co powinien zawierać regulamin sklepu online w Chorwacji?

Prawo wymusza na sprzedawcach, aby na stronie internetowej sklepu znalazł się jego regulamin, stanowiący umowę między Sprzedawcą a Kupującym. W ramach sklepu taki dokument musi nie tylko znaleźć się na stronie, ale też zostać wyróżniony, aby każdy miał do niego łatwy dostęp. 

Czy jednak wiadomo, co powinno znaleźć się w niniejszym regulaminie? Regulamin sklepu internetowego w Chorwacji podobnie jak w innych krajach ma pewne tożsame płaszczyzny regulacyjne. Wszystkie informacje zawarte na stronie internetowej sklepu zawsze muszą być dostosowane do specyfiki świadczonych usług przez firmę i muszą być związane bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą. Jakie elementy muszą się więc znaleźć w regulaminie sklepu online?

Każdy regulamin określa:

  • dane osobowe właściciela sklepu internetowego i szczegółowe dane firmy, a więc kto jest odpowiedzialny za sprzedaż, świadczenie usług drogą elektroniczną i obsługę klienta
  • zasady działania sklepu internetowego – regulamin określa zasady korzystania ze sklepu z uwzględnieniem aspektów technicznych, a więc wszelkich wymagań niezbędnych do korzystania z e-sklepu i składania zamówień
  • definicje najważniejszych pojęć, które są używane na stronie internetowej, w tym: konsument, towar, osoba prawna, usługa, koszyk, zamówienie itp. 
  • informacje o towarach, szczegółowa prezentacja asortymentu konsumentowi – co jest przedmiotem umowy, co sprzedaje sprzedawca, jaka jest tego specyfika, czym to się wyróżnia
  • szczegółowe informacje dotyczące płatności – informacje dostępne na stronie, które dotyczą bezpośrednio form płatności, a więc w jaki sposób klient może zapłacić za produkty, np. kartą płatniczą, szybkim przelewem, przelewem bankowym
  • dostępne możliwości dostawy, jak towar zostanie dostarczony do klienta, jakie ma on opcje wyboru 
  • zasady odstąpienia od umowy, a dokładnie jak klienci sklepu mogą zrezygnować z zakupu i dokonać zwrotu. Zgodnie z ogólnymi zasadami mogą w terminie 14 dni roboczych odstąpić od umowy bez podawania przyczyny. Po rozpatrzeniu wniosku klientowi zwracane są dokonane przez niego płatności. Taka informacja koniecznie musi znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego 
  • wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy 
  • opis procedury rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń, w tym pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji 
  • szczegółowe informacje dotyczące ochrony danych i przetwarzania danych osobowych, jak również odwołanie się do obowiązujących praw konsumenta 
  • dokładny opis procesu zawarcia umowy sprzedaży, kiedy się tego dokonuje i z czym to jest związane 
  • wszelkie inne dane kluczowe dla klienta pod względem jego praw, obowiązków i przywilejów 

Regulamin sklepu internetowego w Chorwacji na zlecenie 

Czy możliwe jest tłumaczenie już istniejącego regulaminu na język obcy? Czy dobrym pomysłem jest skorzystanie z dostępnych szablonów? Trzeba wiedzieć, że regulamin jest dokumentem, który reguluje (również prawne) warunki współpracy sprzedawcy z klientem. Jego treść musi więc być bezpośrednio związana z konkretną działalnością gospodarczą lub zawodową – każdy sprzedawca sprzedaje inne towary i na innych, własnych zasadach. Oprócz tego każdy kraj ma swoje ustawy dotyczące prawa konsumentów i zasady świadczenia usług drogą elektroniczną, do których sprzedawcy muszą się dostosować. W związku z powyższym regulamin sklepu w Chorwacji trzeba koniecznie dostosować do prawa obowiązującego w tym kraju i specyfiki działalnosci, która jest indywidualizowana.

Ważne jest więc, aby regulamin był tworzony od podstaw, nawet jeśli już świadczymy podobne usługi, a jedynie poszerzamy swoją działalność o inne rynki. Treść dokumentu musi być zrozumiała dla klienta pod względem językowym i kulturowym. 

Tworzymy regulamin sklepu internetowego w Chorwacji w sposób zgodny z obowiązującym prawem

Jesteśmy kancelarią prawną specjalizującą się w obsłudze przedsiębiorców działających w branży e-commerce. Zajmujemy się m.in. tworzeniem dokumentów niezbędnych do świadczenia podobnych usług. Opracowujemy od podstaw regulaminy dla sklepów w Chorwacji z uwzględnieniem aktualnych aspektów prawnych, w tym sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia, prawa odstąpienia od umowy, ochrony danych osobowych czy też zasad, na jakich można skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji. Znamy i rozumiemy zasady dotyczące procedury obniżenia ceny produktów w danym kraju. 

Ze względu na swój charakter branża e-commerce wymaga za każdym razem indywidualnego podejścia do każdej firmy. Przy tworzeniu regulaminu zawsze mamy na uwadze dobro obu stron, uwzględniamy przywileje konsumenta, ale dbamy o interes Sprzedawców w granicach prawa. Co ważne, dokumenty tworzymy w wielu językach, w tym języku chorwackim. Treść dokumentu jest zawsze przejrzysta i napisana możliwie jak najbardziej przystępnym dla odbiorcy językiem.

Zajmujemy się także aktualizacją istniejących już regulaminów. Bierzemy pełną odpowiedzialność za stworzone przez nas dokumenty i tym samym informacje podane na stronach internetowych sklepu naszego klienta, które oczywiście zostały przez nas zweryfikowane. 

Zapraszamy do współpracy wszystkie firmy z branży e-commerce, które chcą poszerzyć swoją działalność o rynek chorwacki lub zacząć w tym kraju swoją działalność.