Strona główna > Specjalizacje > E-Commerce w Polsce > Regulamin sklepu internetowego
Planujesz założyć sklep internetowy? Musisz wiedzieć, że powinieneś się przygotować nie tylko pod względem asortymentu, ale też spełnić wymagania nałożone obowiązującymi przepisami. Zgodnie z aktualnymi regulacjami prawnymi, jako właściciel musisz posiadać regulamin sklepu internetowego oraz go przestrzegać. O czym warto wiedzieć, przed rozpoczęciem tworzenia regulaminu? Dlaczego regulamin jest ważny? Jakie elementy powinien zawierać, a czego unikać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz niżej.
Regulamin sklepu jest ważny ponieważ:
Jak już wspomnieliśmy, regulamin sklepu internetowego, musi być zgodny z przepisami prawa polskiego, ale też europejskiego. Wśród przepisów, do których powinien zastosować się przedsiębiorca, znajdują się: Ustawa o prawach konsumenta, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz inne rozporządzenia prawa unijnego.
Z tego też względu, właściciel sklepu, musi się właściwie przygotować przed jego wdrożeniem. Dokument ten stanowi zbiór reguł i praktyk, które musi przestrzegać sam przedsiębiorca, ale też muszą je przestrzegać kupujący. Jest to więc dokument dla Ciebie i Twoich Klientów. Najprościej mówiąc, regulamin stanowi zasady funkcjonowania sklepu, uporządkowane w prosty i przejrzysty sposób. Wśród najważniejszych elementów, które powinien określać regulamin sklepu, znajdują się:
Oczywiście, że nie. Nie jest to proste zadanie, dlatego też osoby, które nie miały z nim wcześniej do czynienia, mogą mieć nie lada problem. Planując spisanie najważniejszych zasad, obowiązujących kupujących i sprzedającego, warto dokładnie przeanalizować wymagania, ale też skorzystać z porad specjalistów. Wśród najczęstszych błędów, które zawierają regulaminy sklepu internetowego, można wyróżnić:
W regulaminie sklepu internetowego nie mogą się znaleźć klauzule niedozwolone. Czym one są? Pod tym pojęciem kryją się zapisy regulaminu, które naruszają prawa potencjalnego klienta, tzn. nie są zgodne z obowiązującym prawem. Co to oznacza w praktyce?
Istotą klauzul niedopuszczalnych (abuzywnych) jest to, że w przypadku uznania ich niedopuszczalnego charakteru nie wiążą one konsumenta. Wynika to wprost z przepisów prawa lub stwierdzenia takiego ich charakteru przez Prezesa UOKiK. Istnieją dwojakiego rodzaju możliwości uznania danych klauzul za abuzywne – przez sąd lub przez Prezesa UOKiK
Które konkretnie klauzule są niedozwolone? Wśród popularnych można wymienić:
Przykładów niedozwolonych klauzul można wymieniać jeszcze wiele. Chcąc mieć pewność, że nie znajdują się one w regulaminie naszego sklepu internetowego, warto regularnie śledzić stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK), na której można co miesiąc znaleźć i pobrać zaktualizowany rejestr klauzul niedozwolonych. To szybki i darmowy sposób na zweryfikowanie poprawności własnego dokumentu i zyskania pewności, że nie znajdują się w nim błędy.
W sieci możesz znaleźć szereg wzorów regulaminów sklepu internetowego. Nie polecamy jednak takich rozwiązań. Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalistów. Nasza Kancelaria prawna przygotowuje kompleksową dokumentację prawną dla każdego projektu w branży e-commerce. Powierzając nam stworzenie regulaminu sklepu internetowego, czy innych dokumentów takich jak polityka prywatności czy polityka cookies, masz pewność, że Twoja strona internetowa będzie spełniać wszelkie wymogi prawne.
W przypadku dokumentów opierających się o obowiązujące przepisy prawa kluczowe jest spełnianie wymogów. Dlatego też warto skorzystać z pomocy osób, które mają doświadczenie na ten temat. Po raz kolejny przypominamy, że żaden, nawet najlepszy wzór, nie będzie idealnie dopasowany do Twoich potrzeb, jeśli będzie pochodził od kogoś innego.
W odniesieniu do sklepu internetowego w Polsce regulamin winien być oparty o prawo polskie i prawo unijne. Odnosi się to również do sklepu internetowego w języku angielskim pod rynek ogólny unijny czyli bez dookreślania danego mikrorynku. Jeżeli zamierzacie sprzedawać do danego kraju członkowskiego w UE, kierując do niego sprzedaż np. Niemiec, Francji, Włoch, Czech, Słowacji etc., to dokumentacja prawna winna być przygotowana wedle prawa lokalnego (odpowiednio niemieckiego, francuskiego, włoskiego, czeskiego, słowackiego) i prawa unijnego. Pomimo wspólnych standardów i minimów wynikających z prawa unijnego w obszarze prawa handlu elektronicznego i prawa konsumenckiego, występują różnice w poszczególnych krajach członkowskich co do prawodawstwa, jak również inna jest praktyka prawna.
Podsumowując – stworzenie regulaminu zagranicznego e-commerce nie jest łatwym zadaniem. W jednym dokumencie należy połączyć różne obszary obowiązującego prawa, pisząc jednocześnie jasno i zrozumiale dla klienta. Nic dziwnego, że osoby, które dotychczas nie miały do czynienia z tego rodzaju regulaminami, nie wiedzą, jak rozpocząć pracę. Pamiętaj, że w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest skorzystać z pomocy osoby bardziej doświadczonej, która napisze dokument od podstaw. Bardzo ważne jest bowiem zawarcie wszelkich kluczowych informacji – dla sklepu z elektroniką będą one inne niż dla sklepu odzieżowego czy spożywczego. Powierzenie tego działania specjalistom, nie tylko zapewni Ci bezpieczeństwo, ale też zaoszczędzi Twój cenny czas.
O nas
Kancelaria Radcowska Mateusz Majba PRAWOHUB Legal
Ul. Mińska 38/119
54-611 Wrocław
NIP: 8822024456
REGON : 389121920
Nr rachunku bankowego :
PKO BP/O Wrocław 09 1020 5226 0000 6902 0707 3879
Godziny pracy
Odwiedź nas we Wrocławiu (ul. Mińska 38) lub napisz do nas: