Strona główna > Specjalizacje > E-Commerce zagraniczny > Regulamin sklepu internetowego na Łotwie
Łotwa – jeden z trzech krajów należących do tzw. państw bałtyckich, zamieszkuje ok. 2 miliony osób. Co najciekawsze – badania przeprowadzone w styczniu 2022 roku potwierdziły, że aż 92% społeczeństwa aktywnie korzysta z internetu! Z roku na rok liczba ta rośnie, dzięki czemu kraj ten plasuje się w czołówce najbardziej rozwiniętych gospodarek europejskich. Niemcy – kraj zamieszkiwany przez kilkukrotnie większą społeczność, osiągnął wynik w tym badaniu na poziomie 93%.Tak duże zainteresowanie internetem i e-commerce sprawia, że wielu przedsiębiorców decyduje się na rozszerzenie swojej działalności i prowadzenie sprzedaży internetowej właśnie w tym kraju. Otwierając kolejny sklep online na Łotwie, warto pamiętać, że kluczowe jest przestrzeganie obowiązującego tam prawa. Najbardziej doniosły jest jest profesjonalny regulamin sklepu internetowego na Łotwie, jako najważniejszy dokument prawny. Nie wystarczy przetłumaczenie polskiego regulaminu sklepu internetowego czy polityki prywatności na język łotewski. Kluczowe jest sporządzenie nowych dokumentów, zgodnych z obowiązującymi w tym kraju regulacjami prawnymi, tj. stworzenie regulaminu dla sklepu internetowego w sposób zgodny z przepisami prawa na Łotwie.
Jako kancelaria zajmujemy się kompleksowym sporządzaniem dokumentów dla sklepów internetowych, w tym regulaminów sklepów internetowych na Łotwie wraz z całym pakietem dokumentacji prawnej, w tym profesjonalne polityki prywatności oraz cookies. Decydując się na współpracę z nami, zyskujesz profesjonalnie przygotowane dokumenty, zgodne z aktualnymi regulacjami prawnymi.
Łotwa jest jednym z atrakcyjniejszych krajów dla inwestorów i przedsiębiorców, również tych zagranicznych. Wszystko za sprawą tego, że dość szybko rozwija się tam e-commerce, szczególnie branża elektroniki. W 2020 roku, wartość tej branży przekroczyła 120 milionów dolarów. To kraj, w którym powstały marki takie jak Cenos czy Aerone.
Jak już wspominaliśmy, Łotysze w większości używają internet i mają do niego dostęp. W głównej mierze korzystają z niego za pomocą komputerów stacjonarnych i laptopów – ilość tych wejść obejmuje aż 64%. Dopiero w drugiej kolejności korzystają z telefonów komórkowych i smartfonów – niemalże o połowę mniej, bo 35%.
Tak duża obecność obywateli w internecie nie może nie wiązać się z ich obecnością w mediach społecznościowych. Szacunkowe badania pokazują, że zainteresowanie mediami społecznościowymi wynosi niemalże 80% i stale rośnie. Jeśli chodzi o platformy, które cieszą się dużym zainteresowaniem, to dane na 2022 rok pokazują, że największym zainteresowaniem cieszy się Facebook. Zainteresowanie pozostałymi aplikacjami wygląda następująco:
Co ciekawe – Twitter, w porównaniu z Instagramem, ma aż 3 razy więcej użytkowników.
Jeśli zastanawiasz się, czy poszerzenie działalności o łotewski rynek będzie dobrym wyborem, to musisz wiedzieć, że konsumenci w tym kraju, chętnie kupują produkty zagraniczne, w tym od Polaków. Mają oni zaufanie do polskich firm, a co najważniejsze – doceniają jakość produktów i towarów. W połączeniu z faktem, że oferty polskich sklepów, na zagranicznym rynku e-commerce, są dostępne w atrakcyjnych cenach i dostarczane dość szybko, oferta ta jest niezwykle korzystna.
Planując sprzedaż on-line na Łotwie, warto pamiętać, że są duże różnice pomiędzy społeczeństwem. Przeciętni Łotysze w pierwszej kolejności stawiają na cenę, a dopiero potem na markę i jakość. Inaczej wygląda to w przypadku bogatszych grup społeczeństwa – te chętnie płacą więcej, w zamian za dobrej jakości, markowe produkty. Kluczowe jest więc odpowiednie dopasowanie rodzaju sprzedawanych produktów, ale też planowanie marketingu i reklamy. Im lepiej dopasowane do grupy odbiorców, tym większe szanse, że firma spotka się z dużym zainteresowaniem.
Czy taki rozwój będzie się utrzymywać? Trudno powiedzieć, aczkolwiek według badań Eurostatu, Łotwa jest jednym z szybciej rozwijających się krajów bałtyckich. Szacuje się, ze do 2025 roku, liczba użytkowników wzrośnie do 1,1 mln.
Co łotewscy klienci kupują najczęściej w internecie?
Wśród produktów tych znajdują się
Dodatkowo warto wiedzieć, że płatności dokonują najczęściej przy wykorzystaniu karty kredytowej, płatności mobilnych oraz usługi wirtualnego portfela.
Planując wejście na łotewski rynek, warto poznać zachowania społeczeństwa, sprawdzić co ich zachęca do dokonania zakupów, czy co działa na nich negatywnie. Głównymi powodami, dla których Łotysze wybierają zakupy online, są:
Są jednak grupy, które niechętnie wybierają tą formę dokonywania zakupów. Ich zniechęcenie wynika głównie z:
Już na podstawie tych informacji można dowiedzieć się, jak odpowiednio zoptymalizować sklep on-line i dopasować go do potrzeb łotewskich klientów.
Natomiast na wdrożenie prawne składa się już zestaw profesjonalnych dokumentów prawnych tj. regulamin sklepu internetowego na Łotwie (ogólne warunki) oraz polityka prywatności z cookies. Polityka zwrotów i reklamacje są regulowane w głównym Regulaminie. Ważne są również określone klauzule RODO na stronę www.
Decydując się na prowadzenie sklepu online czy jakiejkolwiek innej działalności internetowej, czy to w Polsce, czy na Łotwie, musisz pamiętać o stworzeniu ważnych dokumentów. Jednym z nich jest regulamin sklepu na Łotwie, który zawiera istotne informacje odnoście zasad składania i dostarczania zamówień, czy też obowiązków i praw klienta oraz sprzedającego. Obowiązkiem właściciela jest sporządzenie takiego dokumentu i umieszczenie go na stronie internetowej sklepu, a obowiązkiem klienta jest zapoznanie się z nim i zaakceptowanie. Tylko po zatwierdzeniu dokumentu możliwe jest dokonanie zakupu.
Regulamin sklepu internetowego dla każdej działalności musi zostać sporządzony indywidualnie i określać jasno prawa i obowiązki obydwu stron transakcji, chociażby w zakresie dokonywania reklamacji, zwrotu towarów czy odstąpienia od umowy.
Kluczowe jest zadbanie o to, by regulamin ten był dostępny w widocznym miejscu na stronie internetowej, by jego znalezienie nie sprawiało problemów, ale też by klient mógł w każdej chwili do niego wrócić. Warto również zadbać o napisanie całości prostym i zrozumiałym, a nie prawniczym językiem.
Jak już wspominaliśmy, treść regulaminu musi być indywidualnie dopasowana do rodzaju prowadzonej działalności, ale też zakresu usług świadczonych i oferowanych produktów. Muszą się jednak znaleźć w nim podstawowe informacje, takie jak:
Mając sklep internetowy w Polsce i planując rozszerzenie jego działalności o inne kraje, w tym np. Łotwę, wiele osób myśli, że wystarczy przetłumaczyć dokument i gotowe. Niestety – nie jest to takie łatwe zadanie. Wynika to głównie z faktu, że zarówno w Polsce, jak i na Łotwie, obowiązują inne przepisy prawne. Zarówno regulamin sklepu na Łotwie, polityka prywatności / polityka ochrony danych osobowych musi być dopasowana do obowiązującego w danym kraju prawa. Nie chodzi tutaj o państwo w którym została założona działalność, ale o kraj, w którym jest prowadzona sprzedaż. W przeciwnym razie, umieszczenie przetłumaczonego regulaminu może wprowadzać klientów w błąd, nie zapewniać im realizacji ich praw, a w konsekwencji narazić sprzedawcę na odpowiedzialność prawną, nie tylko w postaci kary grzywny.
Regulamin sklepu internetowego jest wprowadzany po to, by potwierdzić, że sprzedawca zna swoje i klienta prawa oraz obowiązki, i że będzie ich przestrzegał. Dlatego też, prowadząc działalność należy regularnie śledzić wszelkie zmiany przepisów prawnych i aktualizować posiadane dokumenty.
Jeśli obawiasz się, że samodzielnie nie poradzisz sobie ze stworzeniem takich dokumentów bądź nie wiesz, jak prawidłowo napisać regulaminy do swojego sklepu online – nasza kancelaria pomoże Ci przygotować wspomniane dokumenty. Wykonujemy regulaminy sklepów internetowych na Łotwie, ale też w innych krajach, w oparciu o obowiązujące w danym kraju przepisy prawne. Gwarantujemy zgodne z aktualnymi przepisami dokumenty, dopasowane do indywidualnego charakteru Twojej działalności. Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy.
O nas
Kancelaria Radcowska Mateusz Majba PRAWOHUB Legal
Ul. Mińska 38/119
54-611 Wrocław
NIP: 8822024456
REGON : 389121920
Nr rachunku bankowego :
PKO BP/O Wrocław 09 1020 5226 0000 6902 0707 3879
Godziny pracy
Odwiedź nas we Wrocławiu (ul. Mińska 38) lub napisz do nas: