Regulamin sklepu internetowego na Łotwie

Łotwa – jeden z trzech krajów należących do tzw. państw bałtyckich, zamieszkuje ok. 2 miliony osób. Co najciekawsze – badania przeprowadzone w styczniu 2022 roku potwierdziły, że aż 92% społeczeństwa aktywnie korzysta z internetu! Z roku na rok liczba ta rośnie, dzięki czemu kraj ten plasuje się w czołówce najbardziej rozwiniętych gospodarek europejskich. Niemcy – kraj zamieszkiwany przez kilkukrotnie większą społeczność, osiągnął wynik w tym badaniu na poziomie 93%.Tak duże zainteresowanie internetem i e-commerce sprawia, że wielu przedsiębiorców decyduje się na rozszerzenie swojej działalności i prowadzenie sprzedaży internetowej właśnie w tym kraju. Otwierając kolejny sklep online na Łotwie, warto pamiętać, że kluczowe jest przestrzeganie obowiązującego tam prawa. Najbardziej doniosły jest jest profesjonalny regulamin sklepu internetowego na Łotwie, jako najważniejszy dokument prawny. Nie wystarczy przetłumaczenie polskiego regulaminu sklepu internetowego czy polityki prywatności na język łotewski. Kluczowe jest sporządzenie nowych dokumentów, zgodnych z obowiązującymi w tym kraju regulacjami prawnymi, tj. stworzenie regulaminu dla sklepu internetowego w sposób zgodny z przepisami prawa na Łotwie.

Jako kancelaria zajmujemy się kompleksowym sporządzaniem dokumentów dla sklepów internetowych, w tym regulaminów sklepów internetowych na Łotwie wraz z całym pakietem dokumentacji prawnej, w tym profesjonalne polityki prywatności oraz cookies. Decydując się na współpracę z nami, zyskujesz profesjonalnie przygotowane dokumenty, zgodne z aktualnymi regulacjami prawnymi.

Jak rozwinął się rynek e-commerce na Łotwie?

Łotwa jest jednym z atrakcyjniejszych krajów dla inwestorów i przedsiębiorców, również tych zagranicznych. Wszystko za sprawą tego, że dość szybko rozwija się tam e-commerce, szczególnie branża elektroniki. W 2020 roku, wartość tej branży przekroczyła 120 milionów dolarów. To kraj, w którym powstały marki takie jak Cenos czy Aerone.

Jak już wspominaliśmy, Łotysze w większości używają internet i mają do niego dostęp. W głównej mierze korzystają z niego za pomocą komputerów stacjonarnych i laptopów – ilość tych wejść obejmuje aż 64%. Dopiero w drugiej kolejności korzystają z telefonów komórkowych i smartfonów – niemalże o połowę mniej, bo 35%.

Tak duża obecność obywateli w internecie nie może nie wiązać się z ich obecnością w mediach społecznościowych. Szacunkowe badania pokazują, że zainteresowanie mediami społecznościowymi wynosi niemalże 80% i stale rośnie. Jeśli chodzi o platformy, które cieszą się dużym zainteresowaniem, to dane na 2022 rok pokazują, że największym zainteresowaniem cieszy się Facebook. Zainteresowanie pozostałymi aplikacjami wygląda następująco:

  • Twitter (17,3%),
  • Pinterest (6%),
  • Instagram (4,7%),
  • YouTube (2,5%),
  • Reddit (1,3%).

Co ciekawe – Twitter, w porównaniu z Instagramem, ma aż 3 razy więcej użytkowników.

Jeśli zastanawiasz się, czy poszerzenie działalności o łotewski rynek będzie dobrym wyborem, to musisz wiedzieć, że konsumenci w tym kraju, chętnie kupują produkty zagraniczne, w tym od Polaków. Mają oni zaufanie do polskich firm, a co najważniejsze – doceniają jakość produktów i towarów. W połączeniu z faktem, że oferty polskich sklepów, na zagranicznym rynku e-commerce, są dostępne w atrakcyjnych cenach i dostarczane dość szybko, oferta ta jest niezwykle korzystna.

Planując sprzedaż on-line na Łotwie, warto pamiętać, że są duże różnice pomiędzy społeczeństwem. Przeciętni Łotysze w pierwszej kolejności stawiają na cenę, a dopiero potem na markę i jakość. Inaczej wygląda to w przypadku bogatszych grup społeczeństwa – te chętnie płacą więcej, w zamian za dobrej jakości, markowe produkty. Kluczowe jest więc odpowiednie dopasowanie rodzaju sprzedawanych produktów, ale też planowanie marketingu i reklamy. Im lepiej dopasowane do grupy odbiorców, tym większe szanse, że firma spotka się z dużym zainteresowaniem.

Czy taki rozwój będzie się utrzymywać? Trudno powiedzieć, aczkolwiek według badań Eurostatu, Łotwa jest jednym z szybciej rozwijających się krajów bałtyckich. Szacuje się, ze do 2025 roku, liczba użytkowników wzrośnie do 1,1 mln.

Co łotewscy klienci kupują najczęściej w internecie?

Wśród produktów tych znajdują się

  • ubrania i buty,
  • artykuły sportowe,
  • sprzęt elektroniczny i AGD,
  • bilety na imprezy,
  • oraz usługi turystyczne (a więc podróże i noclegi).

Dodatkowo warto wiedzieć, że płatności dokonują najczęściej przy wykorzystaniu karty kredytowej, płatności mobilnych oraz usługi wirtualnego portfela.

Jak dobrze przygotować się do wejścia na łotewski rynek e-commerce wraz z profesjonalnym regulaminem sklepu na Łotwie?

Planując wejście na łotewski rynek, warto poznać zachowania społeczeństwa, sprawdzić co ich zachęca do dokonania zakupów, czy co działa na nich negatywnie. Głównymi powodami, dla których Łotysze wybierają zakupy online, są:

  • niższe ceny w sklepach online niż stacjonarnych,
  • możliwość dokonywania zakupów o dowolnej porze dnia i nocy,
  • łatwość porównywania produktów między sobą.

Są jednak grupy, które niechętnie wybierają tą formę dokonywania zakupów. Ich zniechęcenie wynika głównie z:

  • długiego czasu dostawy,
  • niskiej jakości produktu i niedopasowania go do oczekiwań klienta,
  • braku konkretnych informacji o produkcie czy możliwości jego dotknięcia, sprawdzenia,
  • wysokich kosztów dostawy.

Już na podstawie tych informacji można dowiedzieć się, jak odpowiednio zoptymalizować sklep on-line i dopasować go do potrzeb łotewskich klientów.

Natomiast na wdrożenie prawne składa się już zestaw profesjonalnych dokumentów prawnych tj. regulamin sklepu internetowego na Łotwie (ogólne warunki) oraz polityka prywatności z cookies. Polityka zwrotów i reklamacje są regulowane w głównym Regulaminie. Ważne są również określone klauzule RODO na stronę www.

O czym należy pamiętać, tworząc regulamin sklepu internetowego na Łotwie?

Decydując się na prowadzenie sklepu online czy jakiejkolwiek innej działalności internetowej, czy to w Polsce, czy na Łotwie, musisz pamiętać o stworzeniu ważnych dokumentów. Jednym z nich jest regulamin sklepu na Łotwie, który zawiera istotne informacje odnoście zasad składania i dostarczania zamówień, czy też obowiązków i praw klienta oraz sprzedającego. Obowiązkiem właściciela jest sporządzenie takiego dokumentu i umieszczenie go na stronie internetowej sklepu, a obowiązkiem klienta jest zapoznanie się z nim i zaakceptowanie. Tylko po zatwierdzeniu dokumentu możliwe jest dokonanie zakupu.

Regulamin sklepu internetowego dla każdej działalności musi zostać sporządzony indywidualnie i określać jasno prawa i obowiązki obydwu stron transakcji, chociażby w zakresie dokonywania reklamacji, zwrotu towarów czy odstąpienia od umowy.

Kluczowe jest zadbanie o to, by regulamin ten był dostępny w widocznym miejscu na stronie internetowej, by jego znalezienie nie sprawiało problemów, ale też by klient mógł w każdej chwili do niego wrócić. Warto również zadbać o napisanie całości prostym i zrozumiałym, a nie prawniczym językiem.

Co musi zawierać regulamin korzystania ze sklepu internetowego na Łotwie?

Jak już wspominaliśmy, treść regulaminu musi być indywidualnie dopasowana do rodzaju prowadzonej działalności, ale też zakresu usług świadczonych i oferowanych produktów. Muszą się jednak znaleźć w nim podstawowe informacje, takie jak:

  • postanowienia ogólne – przedstawiające zbiór zasad działania i korzystania ze sklepu internetowego oraz wymagania techniczne umożliwiające bezproblemowe korzystanie z e-sklepu,
  • definicje podstawowych pojęć — np. sprzedawca, towar, usługa, formularz, kodeks cywilny, umowa sprzedaży, koszyk, złożenie zamówienia,
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną – tj. związane z założeniem konta w sklepie internetowym, w tym rejestrację i logowanie na swoje konto klienta czy też możliwość dodawania opinii i recenzji produktów w ramach sklepu internetowego,
  • opis towaru, czyli kategorie produktów znajdujących się asortymencie sklepu, wraz z ich szczegółowym opisem czy przedstawieniem zdjęć,
  • dane sprzedawcy i firmy, niezbędne do bezproblemowej weryfikacji sprzedawcy, w tym dane takie jak: adres e-mail, adres zamieszkania, NIP czy dane osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą lub zawodową bądź osoby prawnej,
  • metody płatności i możliwości dostawy, z których może skorzystać klient podczas składania zamówienia za pośrednictwem sklepu internetowego,
  • prawo odstąpienia od umowy, wraz ze wzorem oświadczenia umożliwiającym odstąpienie od umowy, zgodnie z obowiązującymi w danym kraju prawami konsumenta, z ilością dni roboczych,
  • informacje dotyczące reklamacji i zwrotów – tj. warunków rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz informacje, w jakich sytuacjach klient może skorzystać z możliwości reklamacji, w tym skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Powinny się tu znaleźć zapisy również w odniesieniu do umów, w których towarem jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,
  • informacje dotyczące ochrony i przetwarzania danych osobowych.

Dlaczego należy stworzyć regulamin sklepu internetowego na Łotwie od podstaw, a nie przetłumaczyć polski dokument?

Mając sklep internetowy w Polsce i planując rozszerzenie jego działalności o inne kraje, w tym np. Łotwę, wiele osób myśli, że wystarczy przetłumaczyć dokument i gotowe. Niestety – nie jest to takie łatwe zadanie. Wynika to głównie z faktu, że zarówno w Polsce, jak i na Łotwie, obowiązują inne przepisy prawne. Zarówno regulamin sklepu na Łotwie, polityka prywatności / polityka ochrony danych osobowych musi być dopasowana do obowiązującego w danym kraju prawa. Nie chodzi tutaj o państwo w którym została założona działalność, ale o kraj, w którym jest prowadzona sprzedaż. W przeciwnym razie, umieszczenie przetłumaczonego regulaminu może wprowadzać klientów w błąd, nie zapewniać im realizacji ich praw, a w konsekwencji narazić sprzedawcę na odpowiedzialność prawną, nie tylko w postaci kary grzywny.

Regulamin sklepu internetowego jest wprowadzany po to, by potwierdzić, że sprzedawca zna swoje i klienta prawa oraz obowiązki, i że będzie ich przestrzegał. Dlatego też, prowadząc działalność należy regularnie śledzić wszelkie zmiany przepisów prawnych i aktualizować posiadane dokumenty.

Jeśli obawiasz się, że samodzielnie nie poradzisz sobie ze stworzeniem takich dokumentów bądź nie wiesz, jak prawidłowo napisać regulaminy do swojego sklepu online – nasza kancelaria pomoże Ci przygotować wspomniane dokumenty. Wykonujemy regulaminy sklepów internetowych na Łotwie, ale też w innych krajach, w oparciu o obowiązujące w danym kraju przepisy prawne. Gwarantujemy zgodne z aktualnymi przepisami dokumenty, dopasowane do indywidualnego charakteru Twojej działalności. Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy.