Regulamin sklepu internetowego w Austrii

Rynek e-commerce w Austrii to ciekawy kierunek na rozwój biznesu odrębny od niemieckiego. W Austrii regularnie zauważalny jest wzrost sprzedaży internetowej – konsumenci chętniej wybierają sklepy online nie tylko ze względu na wygodę, ale też atrakcyjne ceny i łatwiejszy dostęp do różnego rodzaju produktów. Nic dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności właśnie w tym obszarze. Warto jednak pamiętać, że przed rozszerzeniem działalności o sprzedaż internetową w Austrii, należy zadbać o dostosowanie dokumentów prawnych do panujących w danym kraju regulacji. Jeśli chcesz prowadzić sprzedaż na terenie Austrii, musisz wiedzieć, że konieczne jest sporządzenie profesjonalnego regulaminu sklepu internetowego w Austrii, wraz z pełną dokumentacją. Nasza kancelaria zajmuje się kompleksowym opracowywaniem dokumentów dla sklepów internetowych po niemiecku, w tym na rynek niemiecki (DE) oraz austriacki (AT). Znamy prawo e-commerce obowiązujące na rynkach zagranicznych, a dodatkowo współpracujemy z wykwalifikowanymi tłumaczami. Gwarantujemy, że otrzymasz od nas dokumenty w pełni zgodne z aktualnymi przepisami prawa. Jeżeli otwierasz dedykowany sklep na rynek AT, a posiadasz już uprzednio sklep na rynek DE, to nie wystarczy dokumentacja wedle prawa niemieckiego ze sklepu niemieckiego.  Konieczny jest dedykowany regulamin sklepu internetowego w Austrii wedle prawa austriackiego. 

 

Jak kształtuje się rynek handlu elektronicznego w Austrii?

W 2021 roku Austria znajdowała się na 23 miejscu na świecie pod względem wartości rynku e-commerce w wysokości około 9 miliardów dolarów. Co ciekawe – takie przychody sprawiają, że w rankingu jest przed Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi i za Tajlandią. Badania przeprowadzone przez firmę badawczą eCommerce Statista GmbH przewidują, że do 2025 r. wzrost gospodarczy będzie utrzymywał się na poziomie 5% rocznie, a liczba użytkowników wzrośnie o 15%, tj. do poziomu ok. 7 milionów.

Na tak duży wzrost handlu on-line, wpływ miała pandemia Covid-19. Wprowadzone lockdowny sprawiły, że w latach 2020-2021 austriaccy konsumenci byli zmuszeni do dokonywania zakupów online. W efekcie aż o 20% zwiększyła się sprzedaż detaliczna. Ecommerce Study Austria przeprowadziło badania, którego wyniki potwierdziły, że w 2021 r. około 14% całkowitych wydatków detalicznych austriackich gospodarstw domowych odbywało się za pomocą kanałów e-commerce.

Duże zainteresowanie rynkiem austriackim sprawiło, że międzynarodowe firmy dominują na tym obszarze, choć oczywiście lokalne jednostki również osiągają korzyści. Wśród największych austriackich firm e-commerce znajduje się m.in. Amazon.de ze sprzedażą netto w wysokości 1 miliarda dolarów w 2020 roku. Tak duża sprzedaż jest możliwa dzięki temu, że firma Amazon ma regionalną siedzibę w Niemczech. Dodatkowo w Austrii dysponuje trzema centrami logistycznymi czy biurem badawczo rozwojowym. Wchodząc na rynek austriacki zadbała o zwiększenie usług świadczonych za pośrednictwem sklepu internetowego, ale też poszerzenie oferty o produkty austriackie.

Warto również wiedzieć że liderami austriackich firm e-commerce są Zalando.at, mediamarkt.at, universal.at i shop-apotheke.at. Co ciekawe – “tylko”, albo aż, te pięć sklepów internetowych odpowiada za 41% przychodów online w Austrii.

Handel elektroniczny w Austrii największym zainteresowaniem cieszy się w kategorii:

  • moda (28%),
  • elektronika i media (28%), 
  • zabawki, artykuły hobbystyczne i majsterkowicze (21%), 
  • meble i sprzęt AGD (14%),
  • żywność i higiena osobista (9%).

 

Czym wyróżnia się austriacki konsument?

Zagraniczny e-commerce rozwija się dość szybko, ale w porównaniu z innymi rynkami, wzrosty są spokojne. Sam rynek austriacki jest dość mocno powiązany z rynkiem niemieckim. Wynika to z faktu, że austriackich konsumentów dość wiele łączy z niemieckimi. Jednym z takich elementów są oczekiwania – oczekują najwyższej jakości zakupionych produktów i co ciekawe – w przypadku braku zadowolenia są skłonni nawet do wielokrotnego zwrotu towarów. Tak jak i Niemcy, Austriacy wybierają sprawdzonych sprzedawców, gwarantujących obsługę na najwyższym poziomie, łącznie z szybkim czasem dostawy. Nie zapominają również o ochronie środowiska – wybierając produkty czy sklep, zwracają uwagę, czy sprzedawca dba o ten obszar.

Austriacy dokonują przemyślanych zakupów. Z przeprowadzonych badań wynika, że aż 71% kupujących online szuka informacji przed zaplanowaniem większych zakupów, sprawdzają opinie innych klientów. Jeśli chodzi o metodę płatności, to królują karty kredytowe – niemalże ⅓ zakupów została opłacona tą metodą. Następnie znajdują się e-portfele, przelewy bankowe i gotówka.

Jak już wspominaliśmy, konsumenci austriaccy poszukują najwyższej jakości produktów, które w 100% spełnią ich oczekiwania. Z tego też względu, w 2021 roku aż 47% kupujących online, zwróciło co najmniej część zamówionych towarów. Takie działania dały do myślenia przedsiębiorcom, którzy wprowadzają coraz to lepsze opisy produktów, zapewniają możliwie najszybszą dostawę, ale też przeprowadzają cyfryzację procesów biznesowych. W efekcie szacuje się, że w kolejnych latach liczba zwrotów spadnie.

Wspominaliśmy również, że Austriacy, dbają o ekologię. W pierwszej kolejności wybierają lokalne, regionalne produkty, z którą trasą dostawy, dzięki czemu ich zakup online będzie przyjazny dla środowiska, z uwagi, chociażby na mniejszą ilość spalin. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Klientów sklepu internetowego, Amazon wprowadził na swojej platformie sekcję MarketPlace, w której znajdują się produkty od małych sprzedawców regionalnych.

 

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego w Austrii?

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność internetową i sklep online musi na stronie sklepu internetowego umieścić regulamin, który będzie określał zasady złożenia zamówienia czy dostarczenia towaru. Jest to obowiązek właściciela, a obowiązkiem klienta jest jego zaakceptowanie, które potwierdza zawarcie umowy sprzedaży pomiędzy nim a sprzedawcą. W przeciwnym razie — nie może dojść do zawarcia transakcji. W regulaminie sklepu internetowego muszą się znaleźć kluczowe zapisy, określające prawa i obowiązki obu stron transakcji. Ich celem jest zabezpieczenie zarówno Klienta, jak i Sprzedającego.

Treść regulaminu powinna być indywidualnie dopasowana do rodzaju prowadzonej działalności, zakresu świadczonych usług i oferowanych produktów. W każdym regulaminie muszą znaleźć się jednak podstawowe informacje, wśród których należy wyróżnić: 

  • postanowienia ogólne – opisujące zasady działania i korzystania ze sklepu internetowego oraz wymagania techniczne umożliwiające bezproblemowe korzystanie z e-sklepu, 
  • definicje podstawowych pojęć takich jak np. sprzedawca, towar, usługa, umowa sprzedaży, koszyk, zamówienie,
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym założenie konta w sklepie internetowym obejmujące rejestrację i logowanie na swoje konto klienta czy też możliwość dodawania opinii i recenzji produktów w ramach sklepu internetowego,
  • opis towaru, czyli rodzaj produktów znajdujących się asortymencie sklepu,
  • dane sprzedawcy i firmy, umożliwiające klientowi weryfikację sprzedawcy, w tym adres e-mail, adres zamieszkania, NIP czy dane osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą lub zawodową bądź osoby prawnej,
  • metody płatności i możliwości dostawy, z których może skorzystać klient podczas składania zamówienia, 
  • prawo odstąpienia od umowy, ale też wzór oświadczenia umożliwiający odstąpienie od umowy, w których może skorzystać kupujący dzięki prawach konsumenta,
  • informacje dotyczące reklamacji i prawnych gwarancji wedle prawa austriackiego
  • odpowiedzialność Sprzedawcy

Treść powinna być napisana prostym i zrozumiałym językiem, niebudzącym wątpliwości w zrozumieniu. Regulamin sklepu internetowego w Austrii to tzw. AGB. Do innych ważnych dokumentów zaliczamy Politykę zwrotów (Rücktrittsbelehrung), Datenschutzerklarung (Polityka prywatności), Impressum (Nota informacyjna). Co istotne to nie są tożsame dokumenty z dokumentacją na rynek niemiecki. 

 

Dlaczego należy stworzyć regulamin sklepu internetowego w Austrii od podstaw?

Część właścicieli sklepów internetowych prowadzących działalność w Polsce uważa, że stworzenie jednego regulaminu jest wystarczające, a do austriackiego sklepu wystarczy wykonać jedynie tłumaczenie. Nie jest to prawdą — treść dokumentu powinna być różna, w zależności od rynku, na jakim będzie prowadzona sprzedaż. Regulamin sklepu musi być bowiem zgodny z prawem UE, jak i prawem austriackim. Przetłumaczenie polskiego dokumentu jest ogromnym błędem, który może nie tylko wprowadzać w błąd konsumentów, ale przede wszystkim narazić sprzedawcę na odpowiedzialność prawną. A należy pamiętać, że właściciel sklepu online jest zobowiązany do prowadzenia sklepu internetowego w sposób zgodny z obowiązującym na tamtejszym terenie prawem.

Warto pamiętać, że celem regulaminu sklepu internetowego jest potwierdzenie, że sprzedawca jest świadomy swoich praw i obowiązków, ale też obowiązków i praw Klienta i będzie ich przestrzegał. Prawo w różnych krajach, w tym w Austrii, regularnie się zmienia. Pojawiają się nowe ustawy, nowelizacje dotychczasowych przepisów prawnych, a zadaniem sprzedawcy, jest regularne uaktualnianie regulaminu. W związku z powyższym regulamin sklepu w Austrii winien być przygotowany wedle prawa austriackiego.

Jeśli masz obawy, że Twój regulamin sklepu internetowego w Austrii, nie jest prawidłowo skonstruowany bądź nie wiesz, jak tego dokonać — skontaktuj się z nami, a nasza Kancelaria przygotuje dla Ciebie ten dokument. Wykonamy regulamin sklepu internetowego w Austrii, zgodny z aktualnie obowiązującym prawem, dostosowany do potrzeb austriackiej społeczności. Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy.