Regulamin sklepu internetowego w Estonii

Rynek e-commerce bardzo dynamicznie rozwija się w krajach bałtyckich, w tym w Estonii. Wynika to głównie z faktu, że Estończycy są ekspertami w dziedzinie technologii, IT oraz cyberbezpieczeństwa. Jest to również świetne miejsce do rozpoczynania działalności, w tym start-upów. Dla wielu jest to ogromne zaskoczenie, gdyż wskazując mocne rynki europejskie, wielu wskazałoby Niemcy czy Wielką Brytanię. Jeśli masz wątpliwość, gdzie założyć biznes, to zdecydowanie warto rozważyć Estonię. Należy jednak zadbać o płaszczyznę prawną, a w szczególności profesjonalny regulamin sklepu internetowego w Estonii zgodny z przepisami lokalnymi. Szczegóły poniżej, ale najpierw charakterystyka rynku. 

Jak kształtuje się rynek e-commerce w Estonii?

Estonia to jeden z najmniejszych krajów bałtyckich, a jednak można zauważyć w nim niezwykle dynamiczny rozwój. Estonia, wśród krajów nadbałtyckich, ma najwyższy wskaźnik PKB. Ponadto zajmuje 6. miejsce w Europie w kategorii łatwości prowadzenia biznesu.  Zamieszkuje go nieco ponad milion mieszkańców, a na jego terenie działa ponad 5 tysięcy sklepów internetowych! Jedną z estońskich marek, która odniosła ogromny sukces jest Taxify – obecnie znany jako Bolt. Firma ta została założona w 2013 roku w Tallinnie. Przez niewiele ponad 10 lat jej działalność rozszerzyła się na aż 35 krajów, w efekcie czego z platformy korzysta ponad 30 milionów osób. Znanymi estońskimi markami są także Toggl, Skype (został założony przez szwedzkiego przedsiębiorcę i inżyniera Niklasa Zennströma i duńskiego programistę Janaus Friisa, ale duża część rozwoju tej popularnej platformy miała miejsce w Estonii, dlatego często jest utożsamiana z tym krajem) i TransferWise.

Jak już wspominaliśmy, Estończycy są specjalistami od technologii, IT oraz cyberbezpieczeństwa. Ich wiedza i umiejętności, ale też dostęp do nowoczesnych rozwiązań sprawiają, że Estonia jest uznawana za kraj o najwyższym poziomie bezpieczeństwa cybernetycznego.

Jaki stosunek do sklepów internetowych mają Estończycy?

Sklepy internetowe są niezwykle popularne wśród Estończyków. Korzystają oni nie tylko z platform znanych na całym świecie, takich jak AliExpress czy Amazon, ale z dużym zaangażowaniem wspierają lokalne firmy. Przeprowadzone badania potwierdzają, że aż 40% Estończyków wybiera zakupy wśród lokalnych przedsiębiorców. Zwiększenie zainteresowania zakupami internetowymi potwierdzają liczby obrazujące wielkość dokonywanych zamówień. Szacuje się, że w 2022 roku wartość e-commerce w Estonii wynosiła ok. 830 milionów euro. W 2023 roku odnotowano wzrost na poziomie ok 5,5% i co ciekawe – wartość ta ma stale rosnąć, tak że w 2025 roku dojdzie do poziomu 1,2 miliarda euro. Kwota ta jest imponująca, zwłaszcza ze względu na fakt, że kraj ten nie jest zamieszkiwany przez bardzo dużą ilość mieszkańców.

Estończycy w sklepach internetowych kupują szereg różnego rodzaju produktów pierwszej potrzeby. Wśród najpopularniejszych znajdują się:

  • ubrania, 
  • buty,
  • odzież,
  • biżuteria,
  • bilety lotnicze,
  • zabawki,
  • akcesoria rozrywkowe
  • różnego rodzaju bilety na wydarzenia sportowe i kulturalne.

Warto wiedzieć, że prawie 75% mieszkańców dokonuje płatności i transakcji online. Estończycy do płatności najczęściej wykorzystują PayPal oraz karty kredytowe lub debetowe, bądź wykonują internetowe przelewy bankowe. To jeden z dojrzalszych rynków e-commerce w regionie, co potwierdza fakt, że według statystyk, w sieci dokonuje zakupów około 58% populacji w wieku 16-74 lata.

Jak zaplanować wejście na estoński rynek e-commerce wraz z profesjonalnym regulaminem sklepu w Estonii ?

Planując rozszerzenie działalności i założenie sklepu internetowego w Estonii, warto dobrze przeanalizować rynek i drogę dotarcia do klientów. Jak sama nazwa wskazuje do klientów sklepów internetowych najlepiej dotrzeć przez internet. Kluczową rolę odgrywają przeglądarki internetowe i social media, ale bazą jest dobrze zaplanowana kampania SEO. Materiały powinny być dopasowane również do urządzeń, z jakich korzystają Estończycy.

Wśród przeglądarek internetowych, największym zainteresowaniem cieszy się Google. Jest to dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców, gdyż doskonale znają oni tą przeglądarkę i nie mają większych problemów z jej obsługą. Natomiast wśród social mediów największą popularnością cieszy się Facebook, a następnie Pinterest.

Z jakich urządzeń korzystają Estończycy? W pierwszej kolejności prym wiodą telefony komórkowe, aczkolwiek wielu mieszkańców sięga również do laptopy. Idealnym rozwiązaniem będzie więc stworzenie responsywnej strony internetowej, która będzie doskonale pasować zarówno do wyświetlania na smartfonach, jak i komputerach. Dużą uwagę warto zwrócić również na domenę strony internetowej – te z końcówkami ee, sprawią, że klienci nie poczują aż tak dużej różnicy pomiędzy Twoim, a lokalnym sklepem. W połączeniu z dobrej jakości tłumaczeniem, można powiedzieć, że to proste zabiegi, które mają jednak duży wpływ na efekty działalności. 

Natomiast na wdrożenie prawne składa się już zestaw profesjonalnych dokumentów prawnych tj. regulamin sklepu internetowego w Estonii (ogólne warunki) oraz polityka prywatnosci z cookies. Polityka zwrotów i reklamacje są regulowane w głównym Regulaminie. Ważne są również określone klauzule RODO na stronę www. 

O czym pamiętać, tworząc regulamin sklepu internetowego w Estonii?

Podejmując decyzję o założeniu sklepu online w Estonii koniecznie należy pamiętać o przygotowaniu ważnych dokumentów i umieszczeniu ich w miejscu, w którym klienci będą mogli się z nimi bezproblemowo zapoznać. Jednym z ważniejszych jest regulamin sklepu internetowego w Estonii zgodny z prawem lokalnym. Muszą się w nim znaleźć istotne informacje przedstawiające zasady składania i dostarczania zamówień, ale też obowiązki i prawa klienta oraz właściciela sklepu. Właściciel sklepu internetowego musi wiedzieć, że jest to jego obowiązek, wynikający z przepisów prawa. Klient przed dokonaniem zakupu musi mieć możliwość się zapoznania z nim, ale przede wszystkim zaakceptowania. Tylko po zatwierdzeniu dokumentu jest możliwe dokonywanie zakupów.

WAŻNE! Regulamin każdego sklepu internetowego musi zostać sporządzony indywidualnie. Kluczowe jest jasne określenie praw i obowiązków  i określać jasno prawa i obowiązki obydwu stron transakcji, chociażby w zakresie dokonywania reklamacji, zwrotu towarów czy odstąpienia od umowy.

Jak już wspominaliśmy, regulamin musi być łatwo dostępny, umieszczony w widocznym miejscu na stronie internetowej sklepu. Klient nie może mieć problemu z jego znalezieniem, ale też musi mieć możliwość powrotu do niego, w każdej dowolnej chwili. Warto zadbać również, by był napisany prostym i zrozumiałym, a nie prawniczym językiem.

Co musi zawierać regulamin sklepu internetowego w Estonii ?

Treść regulaminu sklepu internetowego musi być indywidualnie dopasowana do rodzaju prowadzonej działalności, w szczególności zakresu świadczonych w ramach skle usług i oferowanych produktów, tak by klient miał możliwość korzystania ze sklepu internetowego w sposób zgodny z przepisami obowiązującego na terytorium

W zapisach regulaminu powinny się znaleźć informacje, takie jak:

  • postanowienia ogólne – zawierające zbiór zasad działania i korzystania ze sklepu internetowego, ale też wymagane parametry techniczne umożliwiające bezproblemowe korzystanie z e-sklepu,
  • definicje podstawowych pojęć — np. sprzedawca, towar, usługa, formularz, kodeks cywilny, umowa sprzedaży, koszyk, złożenie zamówienia,
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną – tj. wymagane do dopełnienia podczas zakładania konta w sklepie internetowym, w tym podczas rejestracji i logowania na koncie klienta czy też umożliwiające dodawanie opinii i recenzji produktów w ramach sklepu internetowego,
  • opis towaru, czyli kategorie produktów oferowanych przez sklep internetowy, wraz z ich szczegółowym opisem czy przedstawieniem zdjęć, tak aby przed zawarciem umowy klient miał pewność, że podane na stronach internetowych sklepu informacje, właściwie opisują produkt,
  • dane sprzedawcy i firmy, niezbędne do bezproblemowej weryfikacji sprzedawcy, w tym dane takie jak: adres e-mail, adres zamieszkania, NIP czy dane osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą lub zawodową bądź osoby prawnej,
  • metody płatności i możliwości dostawy, z których może skorzystać klient podczas korzystania z usług świadczonych za pośrednictwem sklepu internetowego,
  • prawo odstąpienia od umowy, wraz ze wzorem oświadczenia umożliwiającym mu odstąpić od umowy sprzedaży, zgodnie z obowiązującymi w danym kraju prawami konsumenta (nie przepisami prawa polskiego), ze wskazaniem ilości dni roboczych i innych niezbędnych warunków,
  • informacje dotyczące reklamacji i zwrotów – tj. warunków rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz sytuacje, w których klient może skorzystać z możliwości reklamacji, w tym z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń,
  • informacje dotyczące ochrony i przetwarzania danych osobowych.

Regulamin sklepu w Estonii ma specyficzną strukturę zgodną z praktyką lokalną. 

Dlaczego należy stworzyć regulamin sklepu internetowego od podstaw, a nie skorzystać z tłumaczenia?

Właściciele sklepów internetowych w Polsce planujący rozszerzenie działalności o inne kraje, np. Estonię, muszą wiedzieć, że zasady korzystania ze sklepu internetowego muszą być zgodne z obowiązującym w danym kraju prawem. Z usług świadczonych w ramach sklepu mogą skorzystać obywatele różnych krajów, ale z uwagi na fakt, iż sklep działa w Estonii, jego przepisy muszą być dopasowane do tego państwa. Jest to jeden z głównych powodów, dla których nie można przetłumaczyć polskiego dokumentu na język estoński i umieścić na stronie internetowej. Regulamin sklepu internetowego w Estonii, polityka prywatności czy polityka ochrony danych osobowych muszą być dopasowane do obowiązującego w danym kraju prawa – bezwzględnie, gdyż w przeciwnym razie właściciel jest narażony na konsekwencje prawne. Powodem nałożenia kary jest w takiej sytuacji wprowadzanie klientów w błąd, nie zapewniane im właściwej realizacji ich praw i niedostarczanie rzetelnych informacji.

Głównym celem regulaminu sklepu internetowego jest przedstawienie sprzedawcy i klientowi ich praw i obowiązków. Warto jeszcze pamiętać, że regulacje prawne ulegają zmianom, stąd też należy regularnie śledzić wszelkie zmiany i wprowadzać je do dokumentów.

Jeśli masz obawy, że samodzielnie nie poradzisz sobie ze stworzeniem takich dokumentów bądź nie wiesz, od czego zacząć tworzenie regulaminu do swojego sklepu internetowego – nasza kancelaria pomoże Ci przygotować wspomniane dokumenty. Sporządzamy regulaminy sklepów internetowych działających w Estonii, ale też w innych krajach, w oparciu o obowiązujące w danym kraju przepisy prawne. Gwarantujemy zgodne z aktualnymi przepisami dokumenty, dopasowane do indywidualnego charakteru Twojej działalności. Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy.