Regulamin sklepu internetowego w Czechach

Prowadzenie sklepu internetowego związane jest z koniecznością dopełnienia wielu obowiązków. Reguluje je prawo w danym kraju, do którego należy się dostosować. W przeciwnym razie istnieje ryzyko kary pieniężnej, a nawet konieczności zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej i świadczenia usług drogą internetową. Sprzedaż online umożliwia przedsiębiorcom dostarczanie towarów lub usług do innych krajów. Niektórzy decydują się przez to na rozszerzenie swojej działalności. Może również Ty planujesz otworzyć lub zmodyfikować swój sklep internetowy w Czechach i sprzedawać tam produkty? Decydując się na zagraniczną sprzedaż, trzeba pamiętać o zmianach, jakie trzeba wprowadzić na swojej stronie internetowej. Chodzi nie tylko o stworzenie dodatkowej wersji językowej strony www, najlepiej pod dedykowaną domeną z końcówką cz, ale przede wszystkim profesjonalny regulamin sklepu internetowego. Przystosowanie zasad sprzedaży do lokalnego rynku czeskiego jest niezwykle istotne, a cały regulamin e-commerce powinien być dostosowany do prawa panującego w kraju, do którego prowadzona jest sprzedaż czyli w tym przypadku prawa czeskiego. Jeśli chodzi o Czechy, to jest to kraj należący do Unii Europejskiej, a wiec obowiązują nas oprócz prawa czeskiego przepisy prawa UE.

Chciałbyś mieć pewność, że znajdujące się na stronie Twojego e-sklepu dokumenty, w tym przede wszystkim najważniejszy regulamin sklepu internetowego w Czechach jest zgodny z obowiązującymi regulacjami prawnymi w Czechach? Zależy Ci przy tym, aby całościowa dokumentacja prawna wraz z Polityka prywatności oraz cookies była poprawna pod względem językowym? Nasza Kancelaria jest do Twojej dyspozycji. Opracowujemy indywidualne regulaminy dla sklepów po czesku wedle prawa obowiązującego w Czechach, uwzględniając przy tym zarówno aspekty prawne, jak i językowe. Doradzamy i wspieramy naszych klientów w podejmowaniu słusznych decyzji biznesowych. 

Dlaczego czeski rynek e-commerce jest atrakcyjny dla sprzedawców?

Wielu sprzedawców internetowych decyduje się uruchomić sprzedaż na rynku naszych południowych sąsiadów. Skąd ten pomysł? Przede wszystkim jest to dla nich atrakcyjny rynek pod względem obrotów i zarobków. Czechy to jeden z europejskich liderów w branży e-commerce. Kraj ten bardzo prężnie się rozwija w tym obszarze i z każdym kolejnym rokiem przybywa w nim zarówno sklepów online, jak i klientów, którzy chętnie robią zakupy za pośrednictwem sklepu internetowego. Jak wynika z szacunkowych danych, na 1000 mieszkańców w Czechach przypadają 4 e-sklepy. Dla przykładu w Niemczech są to 2 sklepy internetowe. W Czechach jest obecnie ok. 40 tys. sklepów internetowych, jednak szacuje się, że w 2024 roku wartość ta ma się wyraźnie zmienić i w efekcie liczba e-sklepów ma wzrosnąć nawet do 50 tys. 

Co ciekawe, sprzedaż w e-sklepach w Czechach stanowi 13,5% przychodów ogólnej sprzedaży dóbr konsumpcyjnych w tym kraju. Dużą zaletą sprzedaży w Czechach jest możliwość dotarcia także do klientów ze Słowacji, ponieważ sklepy internetowe z tego kraju cieszą się dużą popularnością również na Słowacji. Dla Ciebie oznacza to rynek aż 16 milionów konsumentów, którzy z dużym prawdopodobieństwem będą kupować w Twoim e-sklepie. 

Analizując dostępne dane, wiemy, że w 2021 roku 70% mężczyzn i 63% kobiet z Czech dokonało przynajmniej jednej transakcji online. Co ważne, dostęp do Internetu w tym kraju ma 88% społeczeństwa, z kolei w Polsce jest to 84,5%, a dla porównania na Węgrzech tylko 80%. Trzeba jednak podkreślić, że jest to naród o kulturze niskokontekstowej. Jest to związane z tym, że duże znaczenie mają dla nich wszelkiego rodzaju obietnice i spisane zasady, które regulują relacje pomiędzy stronami, w tym przypadku jest to umowa sprzedaży. Właśnie z tego powodu należy zadbać o właściwie skonstruowany regulamin zagranicznego e-commerce, jako dokument zawierający prawa i obowiązki obu stron, który zostanie umieszczony na stronie w łatwo dostępnym dla każdego miejscu. 

Rynek e-commerce u naszych południowych sąsiadów jest jednak bardzo atrakcyjny dla naszych polskich przedsiębiorców. Zainteresowanie usługami online w tym kraju jest bardzo duże, poza tym wciąż rośnie liczba klientów, którzy chcą kupować przez Internet. Trzeba jednak pamiętać, że uruchomienie sprzedaży na tym rynku e-commerce związane jest z koniecznością wprowadzenia zmian w dokumentach regulujących prawa i obowiązki sprzedawcy oraz klienta. 

 

Tłumaczenie czy nowy regulamin sklepu internetowego w Czechach? Jak założyć sklep internetowy w Czechach zgodnie z prawem?

To jedna z częściej pojawiających się wątpliwości. Chcąc założyć sklep internetowy w tym kraju, musisz wiedzieć, że prawo i kultura tam obowiązujące różnią się od tych, jakie są znane w naszym kraju. Ma to też znaczenie dla dokumentów, które trzeba stworzyć i umieścić na stronie www, przede wszystkim regulamin sklepu internetowego w Czechach. Tłumaczenie regulaminów i polityk prywatnosci z języka polskiego na czeski nie jest dobrym ani bezpiecznym rozwiązaniem.  W wielu przypadkach skutkuje niezrozumiałymi dla klienta w Czechach postanowieniami z polskiego prawa, a ponadto grozi karami finansowymi w przypadku stwierdzenia niezgodności  z prawem czeskim. Niestety Czeska Inspekcja jest bardzo aktywna w tym obszarze.

Zatem tłumaczenie tego rodzaju dokumentów nie jest dobrą praktyką ze względu na ryzyko niezrozumienia przez odbiorcę niektórych kwestii, jak i niezgodności zapisów z obowiązującym w danym kraju prawem. Najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest stworzenie regulaminów sklepu po czesku wedle prawa obowiązującego w Czechach od podstaw przez doświadczonych ekspertów znających rynek naszych południowych sąsiadów, specyfikę e-commerce w tym kraju i oczywiście język, w którym dokument musi być napisany. Eliminuje to ryzyko jakichkolwiek nieścisłości, które w konsekwencji mogą doprowadzić do naruszenia lub nawet złamania prawa. 

 

Chcesz sprzedawać w Czechach? Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego? Prawa i obowiązki stron umowy

Regulamin sklepu internetowego w Czechach tzw. Obchodní podmínky jest to zbiór zasad i obowiązków, jakie dotyczą kupujących i sprzedawców. To na podstawie tego dokumentu świadczone są usługi, a także odbywają się wszelkie inne działania, jak np. zwroty czy reklamacje. Obowiązek ten reguluje wiele ustaw i prawnych dokumentów obowiązujących w Czechach, w tym czeski kodeks cywilny. Z tego powodu dokument trzeba uzupełnić o konkretne elementy. Musi on zawierać następujące informacje:

  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną – kupujący musi wiedzieć, jaki sprzęt czy ewentualnie oprogramowanie powinien posiadać, aby móc zrobić zakupy w sklepie,

  • dane sprzedawcy – kto jest osobą/ firmą odpowiadającą za sprzedaż towaru. Należy więc umieścić szczegółowe dane, które pozwolą klientowi na ewentualną identyfikację sprzedawcy, 

  • charakterystykę sprzedawanych produktów – a więc, co jest przedmiotem umowy, jaka jest zawierana pomiędzy sprzedawcą a kupującym,

  • warunki i zasady, na jakich można odstąpić od umowy i zasady zwrotu towaru

  • formy płatności i dostawy – jakie opcje ma klient, jeśli chodzi o dokonanie płatności za produkty, a także jak mogą one zostać mu dostarczone i jaki jest koszt dostawy,

  • sposób składania zamówienia – w jaki sposób klient może złożyć zamówienie i dokonać zakupu, 

  • prawne gwarancje i reklamacje wedle prawa czeskiego.
 

Regulamin sklepu/warunki reklamacji i gwarancji na Allegro Czechy

Od 2023 r. nasz największy rodzimy marketplace Allegro uruchomił możliwość sprzedaży na rynek czeski. Klienci z Czech mogą wejść na stronę allegro.cz i zrobić na niej zakupy. Sprzedawcy, którzy funkcjonowali dotychczas na polskim allegro mają możliwość rozszerzenia rynku zbytu towarów na rynek naszych południowych sąsiadów. Od strony prawnej należy przede wszystkim opisać warunki reklamacji i gwarancji obowiązujące w Czechach wedle prawa czeskiego. Możemy również przygotować niezbyt długi regulamin sklepu na allegro Czechy. W każdym razie oprócz informacji o Sprzedającym należy okreslić warunki reklamacji na Allegro Czechy (REKLAMACE), warunki gwarancji, jeżeli są udzielane i warunki zwrotu towarów wedle prawa czeskiego i w zgodzie z zasadami allegro. To wszystko należy umieścić w dedykowanych i przeznaczonych do tego poszczególnych zakładkach w granicach ilości znaków ustalonych przez Allegro Czechy. W związku z powyższym zasady są analogiczne do polskiego Allegro, ale warunki reklamacji, warunki gwarancji oraz zwrotu towaru powinny być przygotowane wedle prawa obowiązującego w Czechach. Służymy pomocą w przygotowaniu dokumentów prawnych spełniających wymogi na Allegro Czechy.

Regulamin sklepu na Kaufland Czechy

W 2023 r. również marketplace Kaufland rozszerzył możliwość sprzedaży na rynek czeski, ułatwiając wejście na te rynki Sprzedawcom, którzy posiadali już konto na niemieckim Kauflandzie. Marketplace jest bardzo poukładany od strony prawnej i należy spełnić wymogi analogiczne do niemieckich, tylko wedle prawa czeskiego. Występuje tutaj cały pakiet dokumentacji prawnej, który musi być zgodny z regulaminem Kauflandu, a najważniejszy jest regulamin sklepu na Kaufland w Czechach(kaufland.cz) tzw. (Všeobecné Obchodní podmínky). Oprócz najważniejszego dokumentu w ramach pakietu niezbędna jest Polityka prywatności, Polityka zwrotów i Nota informacyjna ze stopką firmy wedle prawa czeskiego. Nasza Kancelaria służy pomocą we wdrożeniu na Kaufland Czechy.

Bez względu na projekt, który zamierzasz wdrażać na rynek czeski nasza Kancelaria służy pomocą w przygotowaniu wszystkich dokumentów prawnych. Najważniejszy jest regulamin sklepu internetowego w Czechach i dodatkowe dokumenty tj. Polityka prywatnosci z coookies. W odniesieniu do marketplace Kaufland regulamin sklepu internetowego po czesku wedle prawa czeskiego również jest najważniejszy. W odniesieniu do Allegro Czechy najważniejsze są warunki reklamacji i gwarancji oraz warunki zwrotu towarów. Stworzymy dla Ciebie profesjonalne pakiety dokumentów prawnych dopasowane do specyfiki e-commerce u naszych południowych sąsiadów, a także do obowiązującego prawa w tym kraju. Ponadto zadbamy o poprawność językową dokumentu oraz o przekaz informacji adekwatny do kultury naszych sąsiadów.